Aktualno

SPM: Tobačna industrija je v preteklem letu večkrat poskušala vplivati na spremembe tobačnega zakona

Ob aktualnem predlogu spremembe Zakona o omejevanju uporabe tobačnih in povezanih izdelkov (ZOUTPI) je Mladinska zveza Brez izgovora Slovenija v sodelovanju s Transparency International Slovenia prek platforme Varuh integritete preverila, ali so tobačna podjetja pri podpori ključnih področij novega ZOUTPI, kot je npr. prepoved arom v elektronskih cigaretah, poskušala vplivati na odločitve ministrstev in izvoljenih predstavnikov državnega zbora. Analiza je pokazala precejšnje nasprotovanje tobačne industrije in pritisk na ključne deležnike, čemur se, kot je bilo vidno že pri prejšnjih sprejemanjih tobačne zakonodaje pri nas, pridružujeta tudi Gospodarska zbornica Slovenije (GZS) in Trgovinska zbornica Slovenije (TZS). 

 

Ključni ukrep za varovanje zdravja otrok in mladostnikov je prepoved arom v elektronskih cigaretah

Predlogi sprememb ZOUTPI so v letošnjem letu osredotočeni predvsem na prenos Direktive 2014/40/EU Evropskega parlamenta in Sveta v nacionalno zakonodajo. V Sloveniji spremembe tobačnega zakona uvajajo prepovedi arom (z izjemo mentola) v tobačnih in elektronskih cigaretah, ukinitev kadilnic ter sistem za odobritev novih tobačnih in nikotinskih izdelkov. Prepoved arom je ključen ukrep z vidika zaščite javnega zdravja, saj te ustvarijo privlačnejšo podobo tobačnih in povezanih izdelkov (sadni okusi, mentol ipd.), ne le za otroke in mladostnike, temveč tudi za odrasle. Po izkušnjah drugih držav smo predvidevali, da bo ta ukrep trn v peti tobačni industriji. Čeprav je ukrep bistven za zaščito javnega zdravja prebivalcev, pa je hkrati enako pomemben za zagotavljanje dobička tobačne industrije, ki si prizadeva pridobiti čim mlajše uporabnike.

Varuh integritete pokazal visoko stopnjo aktivnosti tobačne industrije

Za tobačno industrijo so že dolgo značilne prakse aktivnega in agresivnega lobiranja proti zakonom, ki bi omejevali in preprečevali rabo tobačnih izdelkov. ‘’Leta 2021 smo pri Transparency International Slovenia v poročilu Politična integriteta v Sloveniji že poročali o razsežnostih lobiranja tobačne industrije in specifično o njenem lobiranju za sprejem sprememb Zakona o omejevanju uporabe tobačnih in povezanih izdelkov (ZOUTPI). Takrat so si tobačna podjetja prizadevala predvsem za zamik uvedbe enotne embalaže tobačnih izdelkov, pri takratnem poročanju lobističnih stikov pa smo opazili vrsto nepravilnosti,’’ je povedala generalna sekretarka Transparency International Slovenia Maruša Babnik.

S pomočjo spletne platforme Varuh integritete smo pri vladi in parlamentu ponovno preverili podatke o lobiranju ter ugotovili, da je bilo mogoče do jeseni spet opaziti precejšnjo aktivnost tobačne industrije. Tobačna podjetja Japan Tobacco International (JTI), TDR d.o.o., Tobačna Ljubljana, Philip Morris Ljubljana d.o.o., pa tudi GZS so marca in septembra v zvezi z ZOUTPI večkrat lobirali pri Ministrstvu za gospodarstvo, turizem in šport (MGTŠ). Združenje Independent European Vape Alliance in podjetje JTI sta glede tega zakona lobirala v Državnem zboru RS. Raziskavo je koordiniral raziskovalec Transparency International Slovenia Jernej Trebežnik.

Poleg tega je bilo lobiranje v zadnjih mesecih zabeleženo tudi v zvezi z nekaterimi drugimi tobačnimi zakoni in regulacijami: podjetja British American Tobacco d.o.o., Tobačna Ljubljana in JTI so pri Ministrstvu za finance (in pri Finančni upravi RS) marca in septembra lani lobirala glede Zakona o trošarinah (ZTro). Združenje European Travel Retail Confederation je junija lobiralo v zvezi s Protokolom o odpravi nezakonite trgovine s tobačnimi izdelki, GZS in TZS pa sta pri MGTŠ že lani nasprotovali predlogu Strategije za zmanjšanje posledic rabe tobaka. Varuh integritete podatke pridobiva s platforme Erar Komisije za preprečevanje korupcije.

Odločevalce nagovarjamo k strokovni in odgovorni odločitvi ter pozivamo k varovanju javnega zdravja 

Po podatkih, ki jih je razkrila platforma Varuh integritete, vidimo, da je bila stopnja lobiranja industrije v zadnjem obdobju, kot smo predvidevali, visoka. To smo predvidevali zaradi spremenjenega člena v novem predlogu ZOUTPI, ki se je s popolne prepovedi arom v tobačnih izdelkih, kar je bil prvotno sprejet predlog, ponovno dopolnil z izjemo za aromo mentola,” je povedala Manca Kozlovič, podpredsednica Mladinske zveze Brez izgovora Slovenija, in zaključila: “V vseh teh srečanjih industrije z odločevalci, pisci zakonov in deležniki, ki so vpleteni v proces medresorskega usklajevanja zakonov, ocenjujemo, da obstaja velika možnost lobiranja za zakon ZOUTPI, saj je ravno člen o prepovedi arom ključen za pridobivanje čim mlajših kupcev (novih) tobačnih izdelkov. Industriji pa je vselej pomembno, da obvaruje svoj dobiček in svoje uporabnike nadomesti z generacijami, ki še odraščajo.” 

Naslednji korak pri sprejemanju sprememb ZOUTPI je dokončna potrditev zakona, najprej v pripadajočem odboru, nato pa še v glavni obravnavi v Državnem zboru. Poslanci imajo še čas, da trenutni predlog zakona sprejmejo v celoti ali pa umaknejo člen z dodano izjemo arome mentola in tako pomagajo javnemu zdravstvu v Sloveniji. Zato vse deležnike pozivamo, da sprejmejo preudarno in strokovno odločitev o varovanju javnega zdravja, tako kot so to storili že v letih 2007 in 2017 ob zadnjih dveh spremembah tobačne zakonodaje, navkljub močnim pritiskom tobačne industrije in povezanih oseb.

Kontakt:
Mladinska zveza Brez izgovora Slovenija, info@noexcuse.si, Manca Kozlovič
Transparency International Slovenia, info@transparency.si, Maruša Babnik 

Viri: